Több, mint turizmus – Kálvin nyomában

Több, mint turizmus

Nevelőtestületünk több évtizedes hagyománya, hogy a tanév végén többnapos közös kirándulással zárja a tanévet. Még a Szentföldön is részt vettünk egy református zarándoklaton.

Gránásiné Bácsi Tünde igazgató felvetette, hogy a Reformáció 500 keretében a tanárkiránduláson svájci reformátoraink lépte nyomát keressük, már a 2017-es év elejétől beindult a tervezgetés folyamata. Pitó Katalin kolléganő a Genf melletti szállás és a busz, jómagam az útvonallal és a látnivalók megtervezésével foglalkoztam.

Sok hezitálás, pár kolléga visszalépése után sikeresen összeált a csapatunk, ahova sok szeretettel befogadtunk iskolánkhoz kötődő „külsősöket” is.

Az első nap rövid salzburgi városnézéssel és utazással telt, és Zürich reptere mellett tértünk esti nyugalomba.

Másnap Schaffhausenben nem pusztán a városka és a Rajna vízesés csodáival szembesültünk, hanem egy csodálatos orgona koncert részesei lehettünk. Zürichben Zwingli lábnyomát követtük, ahol abban a teremben, ahol a prédikátor is szólott, egy Svájcban élő hazafink mesélt a nyugati szórványmagyarság sorsáról, s a hit megtartó és összetartó erejéről.

Tisztelegtünk a nagy reformátor szobra előtt, majd felkerestük a gályarabjaink emléktábláját, akiket Zürich városa látott vendégül, miután de Ruyter admirális kiszabadította őket a rabságból.

Estig sétálgattunk ebben gyönyörű városban, ahol a lábunk alatt is arany feküdt.

Harmadnap korán buszra szálltunk, és Genf felé vettük az irányt. Útközben Veress Zsuzsa kápráztatott el bennünket utunk irodalmi vonatkozásaival. Délben értünk a park bejáratához, ahol elkezdtük zarándoklatunkat Kálvin nyomában.

Egy 13+1 kérdésből álló kvíz segített felderíteni az Egyetemtől Kálvin székéig a látnivalókat. A Szent Péter katedrális egyik oldalkápolnájában Varga Lívia tartott áhítatot, aki egész úton lelkünk pásztora is volt, mert reggelente igével s hozzá megfelelő magyarázattal látta el a buszon ülőket.

Este Sziszi szobra előtt találkoztunk, majd átugrottunk Franciaországba, ahol egy Formula 1-es szállodában szálltunk meg.

Negyedik nap a „teremtett világ csodáinak” lett szánva, ahogy Varga-Umbrich Károly kolléga fogalmazott, amint Chamonixba menet a buszon többek között a Genf mellett található CERN-beli kutatásokról is mesélt. Csapatunk egy része beült a felvonóba s irány a Mont Blanc egyik kedvenc turista célpontja az Aiguille du Midi. Sőt, akinek nem volt elég a 3.800 m-es panoráma a Chamonix völgy irányába, az átkelt a Mére du Glace, azaz a jégtenger fölött az olasz oldalra, hogy lepillantsunk Olaszhonba is.

Mások a helyi „fogaskerekűre” szálltak s ugyanannak a hatalmas gleccsernek a tövébe vonatoztak, amit mi fentről láttunk. Este élményekben gazdagodva tértünk nyugovóra.

Ötödnap már csak a hazaútra marad idő, és fárasztó, de biztonságos hazaérkezés után élményekkel feltöltődve kezdtünk neki a tanévnek.

A 2017/2018-as tanévet követően Brünn és a Morva Karszt volt úticélunk.

Erre a kétnapos útra is heteket készültünk, s mint az rendesen lenni szokott, a helyszínen a forgalom és időjárás hatására módosultak eredeti elképzeléseink.

Legelőször is Austerlitz környékén kerestük Napóleon nyomait. Miután megálltunk annál a kastélynál, ahol Napóleon a csata után megszállt, folytattuk útunkat a Punkva barlang irányába. Ez Morvaország egyik leglátogatottabb barlangja. Látogatásunk szárazon kezdtük, majd csónakokon fejeztük be.

Brno (Brünn, Brennen …) volt éjjeli szállásunk helye. Vacsorázni egy Fűtőház nevű kiskocsmába mentünk, ahol az üdítőket a beépített terepasztalon futó kisvonat hozta ki.

Szerencsénkre az este kezdődő szemerkélő eső, mely egész éjjel tartott, délelőttre elállt. Így a Spilberk várát kellemes hűvös időben járhattuk körbe, tisztelettel adózva azon forradalmárok emléke előtt, akiket Habsburg-udvar juttatott ide, fogságba.

Kazinczy emléktáblája előtt felidéztük elődeink tetteit.

A brünni híres sörüzembeli látogatást követően rövid időre leültünk egy üdítő árpalé elfogyasztására, azután indultunk is haza, hiszen el is repült ez a két nap.

Szép emlékekkel, közösségbe forrva jöttünk haza erről az útról is.

Ez az utazás az EMMI és az EMET 900.000 Ft tamogatásával valósult meg a REB-17-PROG- 0302 számú pályázat keretén belül.