Refis tanár Papkeszin

2017-05-09

Szerdán, Május 10-én nyílik Kerpel Péter József művésztanár kollégánk kiállítása a Papkeszi Bocskai István Református Általános Iskolában.

Gratulálunk kollégánknak a kiállításhoz.

Igazgatóság

Refis tanár Bruxellesben

2017-04-22

Katona György, iskolánk tanára és másik két külhoni magyar festő kiállítása nyílik az Európa Parlamentben.

Gratulálunk.

Igazgatóság

Világ virágai

2017-04-14

DEBRECEN  2017. április 7.

Hölgyeim és Uraim: Tettestársaim az Úr világfenntartó munkájában!

            Ez utóbbi megszólítást a Szentírás adta a számba. Isten az, aki „férfinak és nőnek teremtette” az embert.

És „ezért a férfi elhagyja apját és anyját, a feleségéhez ragaszkodik, és egy testté lesznek”. A Bibliát – ezt a mondatot is – férfiak írták. Ez a mondat mégis azt fogalmazza meg, hogy valamiképpen a férfi függ a nőtől - és nem fordítva.

            Ahogy mondani szokás: „ha kimegyünk az utcára, és megkérdezzük az első szembejövő embert”, hogy melyik a világ legismertebb festménye, (kipróbáltam!) akkor a válasz a legtöbb esetben egy olyan képet fog említeni, amely egy nőt ábrázol: aki még csak nem is különösebben szép, akiről szinte semmit nem tudunk, de akinek titokzatos mosolyáról szinte mindenki gondol valami fontosat. Ezt a képet mindenki ismeri.

A saját szememmel láttam, hogy a Louvre-ban a látogatók úgyszólván nyolcsávos pályán haladnak csak efelé – miközben simán, egy rápillantás nélkül, elhaladnak ama leghíresebb kép festőjének más munkái mellett. Íme, mire képes egy titokzatos női mosoly!

Mindazonáltal azért az évszázadokon át úgy volt, hogy a férfiak festettek (zenét, avagy verseket írtak...etc.) - és a nők voltak az ábrázolás tárgyai.

Bő évtizedek óta a nők felzárkóztak: zenét és verseket írnak, és festenek. Ez jó.

Manapság viszont az a helyzet, hogy a képzőművészeti iskolákban – nemcsak középfokon, de felsőfokon is – a nők többségben vannak: most már nem csak a festészet szakon, de a szobrászaton is (pedig hát, ugye a kőfaragás...) nagyon sok a lányhallgató, fiúk csak mutatóban vannak. Nem vagyok benne biztos, hogy ez örvendetes trend.

Nos, a helyzeten nem tudunk változtatni - tehát változtassunk a témán.

            Azaz térjünk rá Katona Györgyre, annál is inkább, mivel Szent György havában vagyunk.

A festő védőszentje megmentett egy királylányt a Szörnytől.

A pogány népi mitológiában pedig a szaporodás, a nemzés: növény-állat-ember megmámorosodásának időszaka Szent György hava, április. Hiszen tavaszodik!

 Képzeljék, Katona György nincs rákattanva a szümpozion témájára. Vagyis ő nem a nők festője, nem elsősorban nőket fest, nem kiemelten foglalkoztatja a nő - sem festőként, sem emberként. Ez a kiállítás egy célzott válogatás a munkásságából, kifejezetten erre az alkalomra – mint ahogy a Világ virágai című album is ilyen.

            A festők persze mindig is festettek nőket, már a falra felakasztható és onnan levehető képek születése előtt is.

Ezek között rengeteg a megrendelés. A művészettörténet híres portréinak többsége így, pénzért, született.

 

            No de, természetesen, ettől függetlenül is fontos volt a női szépség ábrázolása.

Vagyis sok művész a saját feleségét, szerelmét, vagy csak egy futó kapcsolatot jelentő szeretőjét akarta megfesteni. Hosszú évszázadok alatt aktot csak úgy lehetett a közönség elé állítani, ha a festő által vonzónak talált női testet megmutató festményt valami olyan címmel (és kontexussal) látott el a művész, ami megengedte a mezítelenséget is. A mitológia ezért (is) gazdag tárháza az efféle festményeknek. De nagyon jó ürügy a Biblia néhány pikáns témája is, mint például Szalomé, Bethsabé vagy Zsuzsanna.

    A mostani tárlaton Katona György képei között nincs megrendelt portré.

Olyan festmények viszont vannak, melyeket a hozzá közelálló nőkről festett, akik vonásai felismerhetőek, valamely más témában, azaz nem elsősorban portréként (bár ilyen is akad).

            Portrét leginkább öregasszonyokról szeret festeni. Tehát olyan arcokat, melyek egy megélt sorsot, egész életet magukon viselnek – és éppen ettől szebbek, mint a gyönyörű, fiatal, tabula rasa arcok.

 Mert negyven év fölött az ember felelős az arcáért. Ugyanis kirajzolódik rajta minden: a bölcsesség, a szenvedés – de a butaság, a rosszindulat is.

A templomból kijövő idős barátnőket ábrázoló képről sokan mondták már, hogy ismerik a modelleket, hiszen az ő falujukban is pont így néznek ki a pletykás asszonyok. (Juli néni, Kati néni, etyepetye-lepetye…)

 

Vagy vegyük a szenvedést!

Katona György festményein sokszor szerepel a Fájdalmas Anya. Remélem, tetszenek Önöknek ezek a képek- mert én nagyon szeretem őket.

Most pedig következik egy személyes vallomás:

nekem nagyon nehéz a Szent Erzsébet balladája című kép. Konkrétan Erzsébet arca.

Szent Erzsébetet általában a rózsa-csodával szokás ábrázolni, rózsás arccal.

Ő egy olyan, ritka, középkori női szent, aki nem szűz. Hanem férjes asszony volt, több gyermek anyja, aki nagyon szerelmes volt a férjébe. Ezért ő különösen kedves szentem. Erzsébet férje azonban a Szentföldön meghalt. Ő ezután lett a szegények, kiszolgáltatottak segítője. Mikor kenyeret vitt az éhezőknek a wartburgi várból, gonosz anyósa rákérdezett: mit viszel a kötényedben? Erzsébet zavarában azt válaszolta, hogy „rózsát”. És az Isten nem hagyta őt hazugságban, az anyós szeme előtt a kenyér helyett rózsák voltak. Nos, ez a legenda olyan szép, nem csoda, hogy szépnek szokták megfesteni.

Katona György képén viszont a kenyér olyan, mintha cápa lenne, amely meg akarja harapni a szentet. És ismételten mondom: az arca….a szenvedő, a világ fájdalmaiba beleragadó arc.

 

Ám vannak az Irgalmas Boldogasszonyt - vagy jóságtól sugárzó, imádságos falusi öregasszonyokat ábrázoló festmények is.

 

            A fentiek ellenére azért a fiatal szépség is képviselteti magát. Az Alexandra- portré egy hattyúnyakú, bimbózó, indiai hercegnőszerű világszépe. A valóságban ő volt a legszebb kamasz cigánylány abban a kalotaszegi árvaházban, ahol a festő nyaranta szeret alkotni.

Megható példája a lányok közötti barátságnak, hogy a modell csak azzal a feltétellel engedte lefesteni magát, ha készül portré a legjobb barátnőjéről is.

Kati és Alexandra portréja egy -egy jellem, egy-egy sejthető sors felmutatása is: a jó portrék éppen erről ismerszenek meg.

 

Ugyanebben a faluban készült az a festmény, amely az idős és a fiatal női életkorszakot ábrázolja, csakhogy érdekes látószögből: hátulról, azaz, csak a kendős fejeket látjuk, azt már csak hozzáképzeljük, hogy a zsoltárt éneklik éppen.

 

 S ha már a kendőnél mint jellegzetes női viseletnél tartunk:

Hasonló, kalotaszegi zsáner: a kép azt a pillanatot ragadja meg, amikor az öregasszony kendőt köt egy süldőlány fejére. Ennél a jelenetnél jelen voltam magam is, tehát tudom, hogy ez- az úgynevezett valóságban - alig volt több, mint egy Erdélybe látogató turistacsalád kislányával való játék. Vagyis büszkén megmutatni, hogy milyen is az a kalotaszegi népviselet.

Viszont a festmény mintha egy beavatási rítust ábrázolna, a szó igazi értelmében „beöltöztetést”. Voilá! Így lényegül át az élet művészetté, a valóság igazsággá.

 

            Végül összegezve: a tárlat összhatása szerintem az, hogy Katona György a nő ezerszer ezer alakjai közül elsősorban a szépet látja. A könyörületet, a finomságot. Azt, amit ma érzelmi intelligenciának nevezünk. Hogy a „nő a közösség szíve”: a családjáé, a barátaié, a munkatársaié – az emberiségé. Mely, tudjuk, „férfivá és nővé teremtetett”.

Katona György képein a nők szépek – a szó lelki-szellemi értelmében.

 

Ez bizonyára a nőkről is szól.

De Katona Györgyről is.

Veress Zsuzsanna

Könyvismertető

2017-04-13

Az első „ könyved” 2014 őszén jelent meg. Mi ebben a kuriózum?

Egy szabadszoftveres találkozón volt a bemutatója. A gyerekeim azt mondták, vigyek alkoholos filcet a dedikálásra…

Miért éppen alkoholos filcet

Merthogy elektronikus könyvként jelent meg. Felajánlottam a könyvről szóló előadás után, hogy aki letölti a mobiljára vagy a táblagépére, annak ott, helyben írok néhány köszönő sort a képernyőjére.

Milyen rangja van egy elektronikus könyvnek?

Informatikai témában külföldön teljesen bevett szokás. Van olyan kiadó, aki csak elektronikus könyveket forgalmaz, így kikerülheti a gyors elévülésből, nyomdai átfutásból eredő időveszteséget.

Nyilvánvaló, hogy egy szerzőnek nagyobb presztízst jelent, ha a kötete nyomtatásban jelenik meg. A könyv felrakható a polcra, nem tűnik el, nem merül le az akkumulátora.

Én mégis örültem, hogy a módszerem, gondolataim majdnem tizenkétezer embert találtak meg ezen az úton. Ott van a Magyar Elektronikus Könyvtárban, használják egyetemeken, továbbképzéseken hivatkoznak rá.

Mi a címe?

Inkscape – vektorgrafika mindenkinek. A számítógépes rajzolásról szól, elsősorban azoknak, akik nem szeretnek rajzolni.

https://www.youtube.com/watch?v=cfcUVzDNTXQ

Úgy tudom, pápai vonatkozásai is vannak…

Igen. Még egyetemre jártam, a szakdolgozatomat készítettem. Kértem egy-két órát, hogy bemutathassam a művészetis diákjaitoknak. Nagyon sokat tanultam tőlük. Később, amikor a Refi tanára lettem, már  a könyvet beépítettem a tananyagba. Számítógépes grafika órákon. Ez az első téma, amivel találkoznak a grafikusok az óráimon, és több év tapasztalata alapján mondhatom, jól működik.

S most azt hallottuk, hogy új szakkönyved jelent meg.

Igen, az FSF.hu Alapítvány, akik hazánkban a szabad szoftverek népszerűsítésével foglalkoznak, támogatta a következő kötetet is.

Miről szól, kinek ajánlanád a legújabb könyvedet?

A címe: Blender – látvány és animáció. Elsősorban azoknak, akiket érdekel a 3D, az animációs filmek készítése.

A Blender eredetileg egy holland filmstúdió animációs szoftvere volt, amelyet nyílt forrásúvá tettek. Ez azt jelenti, hogy bárki használhatja, átírhatja, fejlesztheti. Hatalmas bázisa van világviszonylatban, és mindent tud, amit az üzleti vetélytársai.

Manapság a 3D hatalmas lehetőség: animációk, speciális effektusok, reklámfilmek, játékok készülnek erre a technológiára alapozva. Ugyanakkor ezek a programok a legdrágábbak és legösszetettebb működésűek a grafikus szoftverek egyébként sem olcsó piacán.

Azt hiszem, vonzó ajánlat, hogy fél millió forintos licencdíj helyett ingyen juthatsz hozzá a programhoz. S most a hozzá kapcsolódó tudáshoz is…

https://www.youtube.com/watch?v=3QBSYFIi8T0

Eszerint ingyenes a könyved?

Természetesen. Az FSF.hu Alapítvány fizette a fejlesztés költségeit, de az előzőhöz hasonlóan ingyenesen bocsátjuk minden érdeklődő rendelkezésére, aki a kreatív tanulásnak ezt az útját választja.

Tankönyv vagy szakmai segédkönyv?

Inkább az előbbi. Kiver a hideg azoktól a könyvektől, amik arról szólnak, milyen okos a szerző, egy-egy programról mennyi mindent tud. Engem az érdekel, meg lehet-e tanítani, be tudom-e gyakoroltatni úgy a szoftver kezelését és a mögötte levő szemléletet, hogy az olvasó készségszinten elsajátítsa azt. Így aztán a könyvben a Csillagok háborúja megihleti Kölcseyt; Géza bácsi, a nyugdíjas etológusprofesszor sütőben zsugorítja a laptopját; Jack Sparrow hajója orra bukik a tengeren, és feltaláljuk a magyar atomot is.

https://www.youtube.com/watch?v=34NaIOkXksU

Ha jól értem, könyveid ingyenes programokról szólnak. Miért éppen ezeket választottad?

Ezekkel tanítok. Szabadúszó grafikus vagyok és tanár. Grafikusként kereskedelmi programokkal dolgozom. Nem lopom, éves bérletet fizetek értük.

De a tanításhoz ezek programok a legtöbb iskolának megfizethetetlenek. Egy iskolában nem mondhatom azt az óra után, hogy oké, gyerekek, ez a program egyébként százezrekbe kerül, de otthon torrentezd le magadnak, és készítsd el vele a házi feladatot.

Így hát kerestem olyan programokat, amik professzionális szemléletűek, de ingyenesen beszerezhetők.

A Blenderrel például komoly, PIXAR minőségű animációs filmeket készítenek. Inkscape-pel logókat, weblapokat, képregényeket terveznek. A GIMP fantasztikus tudású képszerkesztő. A Scribus-szal nyomdai kiadványokat tervezünk.

Sokat köszönhetek ennél a kötetnél is tanítványaimnak, a Pápai Református Kollégium és Művészeti Szakgimnázium diákjainak. Kipróbálták feladataimat, észrevételeikkel tanácsolták az alkotói folyamatot. Név szerint: Albert Dóra Lili, Csonka Johanna, Dunai Virág, Hujter Valentina, Kulifai Boldizsár, Molnár Eszter, Nagy Bettina, Punk Gabriella, Simon Vanda, Tihanyi Boglárka, Vajda Bálint.

https://www.youtube.com/watch?v=Vq9PJFoQx_c

Hogy érzed magad óraadó tanárként az iskolánkban?

Lassan három éve tanítok számítógépes grafikát. Várom mindig azt a napot a héten, amikor jöhetek. Fantasztikus foglalkozni ezzel a korosztállyal! A gyermekeim minden este, amikor hazaérkeztem, nevettek rajtam – látszik apán, hogy Pápán járt.

Engem feltölt, ha közöttetek lehetek.

https://www.youtube.com/watch?v=PtolxptOess

Hol érhetjük el az új könyvedet?

A blender.fsf.hu oldalon.

Köszönjük, hogy megosztottad velünk szakmai tudásodat, hogy részesei lehettünk sikereidnek. Isten áldását kívánjuk az intézmény nevében további munkádra és életedre.

                                                                           Beszélgetőpartner :    Mayerné Pátkai Tünde

Á. Tóth Sándor rajzverseny

2017-04-10

A Gimnázium által meghírdetett rajzverseny kiértékelése történt meg.

Részleteket a Pápa Ma honnlapján olvashatunkk:
http://www.papa-ma.hu/cikk_reszletes.php?id=16697&cnws=A_teremtett_vilag_szepsegei

Igazgatóság

Apa és Fia

2017-04-09

Gimnáziumunk 11. M-es diákja Kulifai Boldizsár, és édesapja Balázs János Balázs kiállitását láthatjuk Tapolcafőn a református templomban.

A megnyitón szinvonalas zenei élményben is részünk lehetett. Részleteket az Pápa.Ma hírportálon az alábbi linken találhatunk:
http://www.papa-ma.hu/cikk_reszletes.php?id=16691&cnws=Apa-fia_tarlat_Tapolcafon

Gratulálunk, a művészeknek.

Fekete Pál Péter

Meghívó

2017-04-07

A pályamunkákból rendezet kiállítást megnyitja Gránásiné Bácsi Tünde.

Helyszíne a Jókai Mór szabadidő központ. Időpontja, 2017. április 10. hétfő 16.00 óra.

Kerpel Péter József

 

"Egy kiállítás képei"

2017-03-29

Iskolánk művésztanárának, Katona györgynek képei lesznek láthatók április 7-től Debrecenben.

Gratulálunk a kiállításhoz és a könyhöz.

Igazgatóság

Kiállítás

2017-03-01

 

 

Félévi megmérettetés

2017-01-20

   A Pápai Református Kollégium Szakgimnáziumában a képzőművészek számára a félévi és év végi szakmai jellegű jegyek megszerzése nagy kihívást jelent.

   Mivel a művészi rajztól kezdve a mintázáson, festésen és a legkülönbözőbb grafikák elkészítésén át minden munkafolyamat a mesterek, rajztanárok közvetlen irányításával, folyamatos korrektúrájával zajlik, ezért izgalmas kérdés, hogy egy félév alatt hova sikerül eljutnia szakmailag diákjainknak.

   Az igazság pillanata a félévet lezáró „kipakoláson” érkezik el, amikor minden művészpalánta külön-külön bemutatóstandot készít. Itt kiállítja gipsz, vagy agyag plasztikáit, ceruza, szén, vagy kréta tanulmányrajzait. Ha festőtanonc, akkor vászonra, fatáblára, papírra, gipszkartonra elkészített olaj, akvarell, tempera, freskó és más technikájú festményeit helyezi ki. Ha grafikus, akkor ceruza, toll, tus egyedi rajzait, monotípiáit, papírnyomatait, linómetszeteit, felsőbb évesként pedig rézkarcait, sokszorosítógrafikai lapjait, számítógépes grafikai illusztrációit mutatja be.

   A diákok standjait évfolyamonként és egyenként járja végig a teljes képzőművész tanárcsoport, miközben mindenkit külön-külön, tantárgyanként értékel erősségeit és gyengeségeit kiemelve, és végül osztályzattal minősítve. Ha megtörtént egy évfolyam, osztály értékelése, akkor a tanári munkaközösség vezetője behívja az érintett tanulókat, és személyről-személyre haladva elmondja a legfontosabb észrevételeket, tanácsokat, miközben elhangoznak szaktárgyanként az osztályzatok is. A szigorú szakmai szűrön nehezen átjutóknak segítő célzatú, de a hibákra rávilágító, kemény kritikát kell feldolgozniuk. Akik kiemelkednek teljesítményükkel, szorgalmukkal, azok büszkén fogadhatják a dicsérő szavakat, és érezhetik a felelősséget, hogy ez kötelezettséggel jár, hiszen nagy kincsnek, tehetségnek birtokosai, amivel mindenkinek jól kell sáfárkodnia.

    Mivel a tanárok minden diákkal egyenként is foglalkoznak, ezért nagyon személyes a kapcsolat mester és tanítvány között. Ebben óriási lehetőségek rejlenek, amelyeket igyekszünk a művészjelöltek javára fordítani, és a legteljesebb művészi személyiségfejlődést elérni náluk. Ennek szerves része a félévi értékelés szigorúan személyre szabott rendszere, amely persze figyelembe veszi, és kezeli az adott csoport, osztály állapotát, változását is.

   Eddigi tapasztalataink szerint hatékonyan, jól működik ez a rendszer és eredményesen szolgálja diákjaink helyes szakmai önértékelését.

Kerpel Péter József
mkv.

 

Félévi kipakolás

2017-01-17

A képzős diákok félévi értékelésének része, a "kipakolás". Ez alkalommal félévi munkáikat értékelik tanáraik. Erről olvasható beszámoló az alábbi linken.

http://www.papa-ma.hu/cikk_reszletes.php?id=16275&cback=Felevi_mustra_kivalo_eredmenyekkel

Gratulálunk diákjainknak, és tanáraiknak.

Igazgatóság

Beiskolázás

Támogatom a Refit

Adóm 1%-val támogatom Refit.

A kedvezményezett: Pápai Református Gimnázium

Alapítvány adószáma: 19265427-1-19

Köszönettel: A Pápai Református Kollégium Gimnáziuma és Művészeti Szakgimnáziuma

Bankszámlaszámunk

Az iskolai befizetéseket a következő számlaszámra kérjük:

A Pápai Református Kollégium Gimnáziuma és Művészeti Szakgimnáziuma

K&H Bank 10200737-48610542-00000000

Utaláskor a közlemény rovatban a gyermek nevét is szíveskedjenek feltüntetni.

Pályázat

Erdélyi kirándulást nyertünk a határtalanul pályázattal.
Részletek itt